Τα βασικά στη συνεργασία με προμηθευτές e-shop
- Χαρακτηριστικά προμηθευτή: Πώς μπορείτε να ενημερωθείτε για τη θέση, το πελατολόγιο, τις υποδομές, τα οικονομικά στοιχεία και τους στόχους του προμηθευτή, διασταυρώνοντας τις πληροφορίες.
- Προβλέψεις στην εμπορική συμφωνία: Ποια οικονομικά και πρακτικά θέματα πρέπει να συμφωνήσετε, ώστε ο προμηθευτής να ανταποκρίνεται έγκαιρα και σωστά στις παραγγελίες σας.
- Εργαλεία αναζήτησης: Ποια εργαλεία σάς διευκολύνουν στην αναζήτηση, τη δικτύωση και τη συνεργασία σας με προμηθευτές.
Ιστορικό εταιρείας
Αναζητήστε πληροφορίες για την πορεία της εταιρείας του προμηθευτή μέχρι σήμερα. Για παράδειγμα:
- Πόσα χρόνια υπάρχει η εταιρεία;
- Σε ποιους κλάδους έχει δραστηριοποιηθεί;
- Πώς συνεργάζεται με άλλους πελάτες;
Αριθμός εργαζομένων
Είναι σημαντικό να ενημερωθείτε για το ανθρώπινο δυναμικό του προμηθευτή. Για παράδειγμα:
- Πόσους εργαζομένους απασχολεί σήμερα;
- Αυξήθηκαν ή μειώθηκαν τα τελευταία χρόνια;
Μια εταιρεία που δεν διατηρεί μακροπρόθεσμα τους εργαζομένους της δείχνει πολλές φορές σημάδια αστάθειας.
Εγκαταστάσεις και αποθήκες
Είναι σημαντικό να ελέγξετε τον επαγγελματισμό του προμηθευτή και να λάβετε υπόψη πρακτικά θέματα σε σχέση με τις εγκαταστάσεις του. Για παράδειγμα:
- Πού βρίσκονται τα γραφεία του;
- Πού στεγάζονται οι αποθήκες του;
- Ποιες συνθήκες επικρατούν στις εγκαταστάσεις του;
- Πόσο γρήγορα μπορεί να σας εξυπηρετεί σε έκτακτες ανάγκες;
Για να αποκτήσετε καλύτερη εικόνα, μπορείτε να συμφωνήσετε η πρώτη συνάντησή σας να γίνει στις εγκαταστάσεις του προμηθευτή.
Όραμα και στόχοι
Ζητήστε από τον προμηθευτή πληροφορίες για τα σχέδιά του για να εξετάσετε εάν συμβαδίζουν και με τους δικούς σας επιχειρηματικούς στόχους. Για παράδειγμα, σχεδιάζει:
- Να επεκταθεί εκτός Ελλάδας;
- Να διεκδικήσει μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς;
- Να δραστηριοποιηθεί σε άλλους κλάδους με νέους κωδικούς προϊόντων;
- Να αξιοποιήσει τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματά του με άλλους τρόπους, που εξυπηρετούν και δικές σας ανάγκες;
Συζητήστε πώς σκοπεύει να υλοποιήσει το όραμά του και μέσα σε ποιον χρονικό ορίζοντα.
Οικονομικά στοιχεία
Ζητήστε από τον προμηθευτή τα οικονομικά στοιχεία της εταιρείας του για τα προηγούμενα χρόνια και τις εκτιμήσεις του για τα επόμενα:
- Τζίρος – τι τζίρο είχε η εταιρεία τα προηγούμενα 3 χρόνια, τι ετήσιο τζίρο εκτιμά ότι θα έχει μέχρι το τέλος του χρόνου και ποια είναι η πρόβλεψή του για τον τζίρο του τα επόμενα χρόνια.
- Μερίδιο αγοράς – τι μερίδιο πιστεύει ή γνωρίζει ότι έχει η εταιρεία του στην αγορά.
- Επενδύσεις – σε ποιους τομείς έχει επενδύσει τα τελευταία 3 έως 5 χρόνια.
Πελατολόγιο
Είναι σημαντικό να ενημερωθείτε από τον ίδιο τον προμηθευτή για το πελατολόγιό του. Ζητήστε όσο το δυνατόν περισσότερες και συγκεκριμένες πληροφορίες. Για παράδειγμα:
- Πόσους πελάτες έχει;
- Ποιοι κάνουν τον μεγαλύτερο τζίρο;
- Πόσο καιρό συνεργάζεται μαζί τους κατά μέσο όρο;
- Έχει αναγκαστεί ποτέ να διακόψει μια συνεργασία και γιατί;
Για να διασταυρώσετε τα στοιχεία, μπορείτε στη συνέχεια να επικοινωνήσετε με ορισμένους πελάτες του. Ζητήστε να σας δώσουν τη δική τους εικόνα από τη συνεργασία τους με τον προμηθευτή.
1. Τιμολογιακή πολιτική και εκπτώσεις
Διαπραγματευτείτε με τον προμηθευτή σας την τιμολογιακή πολιτική που θα ακολουθείτε. Είναι σημαντικό να συμφωνήσετε για:
- Μόνιμη έκπτωση στις τιμές χονδρικής – σε σχέση με τις τιμές που αναφέρονται στον τιμοκατάλογο του προμηθευτή.
- Επιπλέον έκπτωση για έκτακτες προσφορές – προστίθεται στη μόνιμη έκπτωση, όταν γίνονται προωθητικές ενέργειες.
- Προσαύξηση σε περίοδο εκπτώσεων – με επιπλέον ποσοστό από αυτό της μόνιμης έκπτωσης.
- Έκπτωση για εξόφληση με μετρητά – 1% με 2% επί της αξίας του τιμολογίου εφόσον το εξοφλείτε με μετρητά.
2. Άμεση ανταπόκριση στις παραγγελίες σας
Όταν ο προμηθευτής λαμβάνει παραγγελία από εσάς, οφείλει να απαντάει γραπτά την ίδια ημέρα ότι την αποδέχεται και επιβεβαιώνει τα στοιχεία της:
- Τιμή αγοράς των προϊόντων.
- Ποσότητα που παραγγείλατε.
- Ημερομηνία και ώρα παράδοσης σε εσάς.
3. Εγγύηση και αντικατάσταση ελαττωματικών προϊόντων
Καλό είναι να συνεργαστείτε με τον νομικό σύμβουλό σας για να διαμορφώσετε την πολιτική του e-shop σας για τα ελαττωματικά προϊόντα.
Ενδεικτικά, δείτε πώς μπορείτε να εξασφαλίσετε ότι όλα τα προϊόντα του προμηθευτή θα έχουν εγγύηση τουλάχιστον 2 χρόνια.
Εάν κάποιο προϊόν του είναι ελαττωματικό, σιγουρευτείτε ότι ο προμηθευτής ή ο παραγωγός θα είναι ο υπεύθυνος για:
- Διάγνωση του προβλήματος
- Επισκευή και αποκατάσταση
- Αντικατάσταση με άλλο προϊόν
Εάν ο προμηθευτής δεν μπορεί να αντικαταστήσει το προϊόν που παρουσιάζει πρόβλημα, πρέπει:
- Να του επιστρέψετε τα προϊόν.
- Να σας εκδώσει πιστωτικό τιμολόγιο με αξία ίση με αυτή του προϊόντος που του επιστρέφετε.
4. Διορθώσεις όταν υπάρχουν καθυστερήσεις ή λάθη
Καλό είναι να συμφωνήσετε με τον προμηθευτή τι προβλέπεται όταν υπάρχουν καθυστερήσεις ή λάθη στις παραγγελίες που σας παραδίδει. Συνεργαστείτε με τον νομικό σύμβουλό σας, ώστε να γίνουν οι απαραίτητες προβλέψεις, διαπραγματεύσεις και συμφωνίες. Ενδεικτικά:
Εάν καθυστερήσει να σας παραδώσει την παραγγελία, οφείλει:
- Να σας ενημερώσει έγκαιρα ότι θα την παραδώσει σε άλλη χρονική περίοδο από αυτή που έχετε συμφωνήσει.
- Να δώσει προτεραιότητα στην προετοιμασία της παραγγελίας σας και να σας εξυπηρετήσει αμέσως μόλις είναι έτοιμη.
Εάν σας παραδώσει λανθασμένη ποσότητα ή άλλους κωδικούς προϊόντων από αυτά που είχατε παραγγείλει, οφείλει:
- Να σας στέλνει τα σωστά προϊόντα μέσα σε 48 ώρες.
- Να παραλαμβάνει αμέσως τα λανθασμένα προϊόντα που επιστρέφονται.
- Να εκδίδει πιστωτικό τιμολόγιο.
Έτσι θα γνωρίζετε κι εσείς πώς μπορείτε να εξυπηρετείτε τους πελάτες του e-shop σας, χωρίς να μεταφέρεται σε αυτούς η καθυστέρηση ή το λάθος και χωρίς να επιβαρύνεστε με το σχετικό κόστος.
5. Χρόνος και τρόπος πληρωμής
Σε συνεργασία με τον νομικό σύμβουλό σας μπορείτε να διαπραγματευτείτε και να συμφωνήσετε με τον προμηθευτή σας:
- Πότε θα γίνεται η τιμολόγηση των προϊόντων που αγοράζετε.
- Πότε θα εξοφλείτε τα τιμολόγια, π.χ. αμέσως μετά την παράδοση των προϊόντων, κάθε μήνα ή μετά από ορισμένο αριθμό ημερών.
Η πληρωμή για τις αγορές σας από τον προμηθευτή γίνεται συνήθως με μεταφορά χρημάτων στον τραπεζικό λογαριασμό του.
Υπάρχουν βέβαια και άλλοι τρόποι για να κάνετε την πληρωμή σας. Για παράδειγμα, η πληρωμή με επιταγές είναι αρκετά συνηθισμένη στις συναλλαγές με προμηθευτές.
Πριν κάνετε μια πληρωμή, είναι σημαντικό να ελέγχετε εάν υπάρχουν εκκρεμή πιστωτικά τιμολόγια, ώστε να τα αφαιρείτε από το τελικό ποσό.
6. Προϋπολογισμός για προώθηση προϊόντων προμηθευτή
Για να αναπτύσσεται συνεχώς η συνεργασία σας με τον προμηθευτή, είναι σημαντικό να συμφωνήσετε να επενδύετε στην προώθηση των προϊόντων του σε δικά σας μέσα.
Για παράδειγμα, εάν ο τζίρος σας στον προμηθευτή είναι 150.000€ τον χρόνο, μπορείτε να του ζητήσετε ένα ποσοστό 1-5% να αξιοποιείται σε:
Συζητήστε με τον προμηθευτή τον προϋπολογισμό αυτής της δαπάνης: θα καλύπτει εκείνος τη συνολική δαπάνη ή θα τη μοιράζεστε μαζί του;
- Για να αναζητήσετε προμηθευτές σε όλον τον κόσμο για τον κλάδο όπου δραστηριοποιείται η επιχείρησή σας.
- Για να δημιουργήσετε μια ιδιωτική πύλη για παραγγελίες χονδρικής εύκολα και γρήγορα. Η B2B Wave είναι ελληνική εταιρεία που διασυνδέει προμηθευτές και διανομείς προϊόντων σε όλον τον κόσμο μέσα από την πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου της (μόνο στα Αγγλικά).