Τα βασικά για την τεχνική ανάπτυξη e-shop
- Επιλογή ονόματος e-shop: Τι πρέπει να λάβετε υπόψη, πριν επιλέξετε και κατοχυρώσετε όνομα και διεύθυνση για το e-shop σας.
- Επιλογή εταιρείας ανάπτυξης e-shop: Με ποια κριτήρια να επιλέξετε τον συνεργάτη που θα υλοποιήσει το e-shop σας.
- Επιλογή λογισμικού e-shop: Ποιες ανάγκες της επιχείρησής σας πρέπει να καλύπτει η πλατφόρμα που θα φιλοξενεί το e-shop σας.
- Προϋπολογισμός επένδυσης: Ποια έξοδα πρέπει να προϋπολογίσετε από την αρχή της δημιουργίας του e-shop σας.
Σύντομο και εύηχο όνομα e-shop
Διαλέξτε ένα όνομα όσο το δυνατόν πιο σύντομο και εύηχο. Προσπαθήστε:
- Να μην είναι πάνω από 3 λέξεις.
- Να μη χρησιμοποιήσετε παύλες, αριθμούς ή συντομογραφίες, εφόσον είναι εφικτό.
Ζητήστε από ανθρώπους που το ακούν πρώτη φορά να δοκιμάσουν να το γράψουν. Εάν αρκετοί το γράψουν λανθασμένα, καλύτερα να διαλέξετε άλλο όνομα.
Όχι μόνο το όνομα της επιχείρησής σας
Το όνομα του e-shop σας δεν χρειάζεται να είναι ίδιο με το όνομα της επιχείρησής σας. Δοκιμάστε παραλλαγές αυτού, όπως e-sotiriou.gr ή κάτι σχετικό με το αντικείμενό σας, όπως e-lamptires.gr.
Εάν για όνομα του e-shop επιλέξετε το αντικείμενο της επιχείρησής σας, θα λειτουργήσει θετικά στην κατάταξή του στις μηχανές αναζήτησης, εφόσον εφαρμόζετε πρακτικές SEO (Search Engine Optimisation). Για παράδειγμα:
Εάν ονομάσετε το e-shop του φαρμακείου σας farmakeio.gr, οι χρήστες που κάνουν αναζήτηση με τον όρο «φαρμακείο» θα έχουν περισσότερες πιθανότητες να κατευθυνθούν στο δικό σας e-shop, καθώς είναι πιθανό να εμφανίζεται ψηλά στα αποτελέσματα αναζήτησης.
Δείτε με ποιες πρακτικές SEO μπορείτε να αυξήσετε τις επισκέψεις στο e-shop σας.
Σωστή μεταγραφή στα αγγλικά
Αποφύγετε την greeklish εκδοχή χαρακτήρων του ονόματος της επιχείρησής σας για το όνομα του e-shop.
Για παράδειγμα, εάν η επιχείρησή σας λέγεται Σωτηρίου, το e-shop πρέπει να γράφεται sotiriou.gr, και όχι swthriou.gr.
Κατάλληλες καταλήξεις για τη διεύθυνση e-shop
Εάν δραστηριοποιείστε μόνο στην Ελλάδα, για τη διεύθυνση (URL) του e-shop σας προτιμήστε την κατάληξη .gr.
Αν θέλετε να δραστηριοποιηθείτε στο εξωτερικό, τότε είναι απαραίτητο να κατοχυρώσετε και τις καταλήξεις .com, .eu και .net.
Επιπλέον, καλό είναι να κατοχυρώσετε, εφόσον είναι διαθέσιμες, και μερικές από τις νέες καταλήξεις, όπως .shop, .online κ.λπ.
Έτσι, προστατεύετε καλύτερα το όνομα (domain) του e-shop σας από ανταγωνιστές που μπορεί να δοκιμάσουν να το χρησιμοποιήσουν με διαφορετικές καταλήξεις.
Ενδεικτικά, το κόστος απόκτησης ενός .gr domain είναι 20€ για 2 χρόνια, ενώ ενός .com domain 10€ ανά έτος.
Το κόστος των υπόλοιπων domain, όπως .shop κ.λπ., μπορεί να ξεκινά κάτω από 5€ τον χρόνο, αλλά και να ξεπεράσει τα 100€ τον χρόνο.
Έλεγχος διαθεσιμότητας ονόματος (domain)
Βεβαιωθείτε ότι το όνομα που επιλέγετε δεν χρησιμοποιείται ήδη στο διαδίκτυο. Μπορείτε να ελέγξετε τη διαθεσιμότητα του ονόματoς που θέλετε και να το κατοχυρώσετε σε διαδικτυακούς τόπους, όπως:
Δείτε βήμα-βήμα πώς μπορείτε να κατοχυρώσετε το όνομα (domain) του e-shop σας.
Εάν το όνομα δεν είναι διαθέσιμο
Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα το όνομα (domain) που θέλετε να κατοχυρώσετε να μην είναι διαθέσιμο. Μπορείτε να αξιοποιήσετε άλλους τρόπους για να βρείτε ένα domain που σας εξυπηρετεί:
- Αγορά domain σε δημοπρασία: Μπορείτε να αγοράσετε domain από άλλους χρήστες σε δημοπρασία, με το ανάλογο κόστος. Γνωστά site δημοπρασιών είναι το flippa.com, το sedo.com και το τμήμα των δημοπρασιών για ελληνικά domain στο papaki.gr.
- Αναζήτηση στο expireddomains: Υπάρχουν διαθέσιμα domain για τα οποία δεν έχει ανανεωθεί η διάρκεια κατοχύρωσης. Μπορείτε να τα εντοπίσετε στο expireddomains.net και να τα κατοχυρώσετε.
- Παραλλαγές ονόματος στο naminum: Εάν το όνομα (domain) που θέλετε δεν είναι διαθέσιμο, μπορείτε να το βάλετε στο naminum.com για να σας βρει παραλλαγές του.
Απαραίτητες λειτουργίες e-shop
Πρώτα καλό είναι να ορίσετε τους στόχους και τις προτεραιότητες για το e-shop σας. Αποφασίστε πώς θέλετε να οργανώσετε την ηλεκτρονική εμπορική δραστηριότητά σας.
Στη συνέχεια αναζητήστε εταιρείες με λογισμικά που προσφέρουν τις περισσότερες, εάν όχι όλες, απαραίτητες εφαρμογές που καλύπτουν τους εμπορικούς στόχους σας.
Έτοιμη ή εξατομικευμένη λύση λογισμικού
Όταν επιλέγετε λογισμικό για το e-shop σας, αποφασίζετε εάν θέλετε να χρησιμοποιήσετε:
- Εξατομικευμένη λύση προσαρμοσμένη στις δικές σας ανάγκες, που θα υλοποιήσει η εταιρεία με την οποία θα συνεργαστείτε.
- Έτοιμη πλατφόρμα (CMS) για e-shop, π.χ. από τα WooCommerce, Magento, Shopify κ.ά.
Οι έτοιμες πλατφόρμες CMS μπορούν να ενσωματώσουν σχετικά εύκολα και γρήγορα τις περισσότερες από τις απαραίτητες λειτουργίες ενός e-shop. Ωστόσο, εάν θέλετε να τις τροποποιήσετε, μπορεί να γίνουν ιδιαίτερα πολύπλοκες και δαπανηρές. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση του προϋπολογισμού σας αλλά και αλλαγή στο χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση του e-shop σας.
Διασύνδεση λογισμικού με τεχνολογικές υποδομές
Είναι σημαντικό το λογισμικό που επιλέγετε για το e-shop σας να είναι συμβατό με τα τεχνολογικά συστήματα που έχετε ήδη. Για παράδειγμα, η πλατφόρμα του e-shop πρέπει να μπορεί να διασυνδεθεί με το λογισμικό Διαχείρισης Πελατειακών Σχέσεων (CRM), το λογισμικό αποθήκης κ.ά.
Εάν η πλατφόρμα του e-shop λειτουργεί απομονωμένα και δεν επικοινωνεί σωστά με τα τεχνολογικά συστήματα της επιχείρησής σας, δημιουργείται πρόσθετο κόστος συντήρησης και περισσότερα λάθη.
Για τις περισσότερες επιχειρήσεις το ύψος της επένδυσης για την υλοποίηση ενός e-shop κυμαίνεται από μερικές χιλιάδες έως κάποιες δεκάδες χιλιάδες ευρώ. Το τελικό κόστος εξαρτάται από την έκταση και τον χρόνο υλοποίησης του e-shop, το είδος λογισμικού κ.λπ.
Για να συγκρίνετε μεταξύ τους τις εταιρείες και να δείτε ποια ανταποκρίνεται περισσότερο στον προϋπολογισμό σας, πρέπει η καθεμία να σας παρουσιάσει αναλυτικά τις χρεώσεις της:
Αρχικό κόστος χρήσης πλατφόρμας
Εάν χρησιμοποιήσετε κάποια έτοιμη πλατφόρμα ως βάση υλοποίησης για το e-shop σας, επιβαρύνεστε με μια ελάχιστη χρέωση για τη χρήση της. Περιλαμβάνει όλες τις βασικές λειτουργίες για τη σωστή διαχείριση του e-shop.
Επιπλέον, σε αυτό το αρχικό κόστος μπορεί να περιλαμβάνονται:
- Απόκτηση πιστοποιητικού ασφαλείας SSL.
- Εφαρμογή τυποποιημένων εικαστικών ή σχεδίαση πρωτότυπων.
- Ενσωμάτωση επεξεργασίας ηλεκτρονικών πληρωμών.
- Εγκατάσταση και εμφάνιση προϊόντων.
Επιπλέον κόστη πλατφόρμας
Η πλατφόρμα επιβάλλει χρεώσεις για προσαρμογές και οτιδήποτε δεν περιλαμβάνεται στην αρχική λύση.
Φιλοξενία του e-shop (hosting)
Το κόστος φιλοξενίας του e-shop σας στην πλατφόρμα (hosting) μπορεί να είναι σταθερό ή μεταβλητό. Η πληρωμή του μπορεί να γίνεται σε μηνιαία ή ετήσια βάση.
Το ύψος του κόστους hosting εξαρτάται από τις δυνατότητες του server που θα φιλοξενήσει το e-shop σας:
- Ένας κοινός server μπορεί να κοστίζει 10-15€ τον μήνα.
- Ένας αποκλειστικός server, που είναι απαραίτητος για e-shop με μεγάλη επισκεψιμότητα, μπορεί να ανεβάζει το κόστος στα 200€ τον μήνα.
Σε κάθε περίπτωση, μπορείτε να ξεκινήσετε με μια λύση που εξυπηρετεί τις ανάγκες σας εκείνη τη στιγμή και να αναβαθμίζετε το hosting όσο αυξάνονται η επισκεψιμότητα και τα κέρδη του e-shop σας.
Υποστήριξη και εξυπηρέτηση
Για την καθημερινή υποστήριξη στις ερωτήσεις σας και την επίλυση τεχνικών προβλημάτων, κάποιες εταιρείες χρησιμοποιούν σύστημα προαγορασμένων μονάδων (credit). Άλλες εφαρμόζουν μηνιαίες χρεώσεις για απεριόριστη εξυπηρέτηση.
Σχεδιασμός νέων εικαστικών
Συνήθως οι αλλαγές στα εικαστικά του e-shop χρεώνονται ανεξάρτητα από το κόστος υποστήριξης και εξυπηρέτησης.
Αναζητήστε εταιρεία με πείρα στον τομέα σας
Η εταιρεία που θα επιλέξετε για την υλοποίηση του e-shop σας καλό είναι να έχει την πείρα και εξειδίκευση που χρειάζεστε.
Αναζητήστε μια εταιρεία που να συνεργάζεται με εταιρείες παρόμοιες με τη δική σας.
Δείτε δείγματα της δουλειάς της
Για να είστε πιο σίγουροι ότι μια εταιρεία είναι κατάλληλη για να υλοποιήσει το e-shop σας, μπορείτε να της ζητήσετε να σας δείξει e-shop που έχει υλοποιήσει για άλλους πελάτες της. Έτσι, αποκτάτε εικόνα της δουλειάς της. Βλέπετε εάν το αποτέλεσμα ταιριάζει στη δική σας επιχείρηση, αισθητικά και λειτουργικά.
Μπορείτε ακόμη και να ζητήσετε να σας φέρει σε απευθείας επικοινωνία με αυτούς τους πελάτες.
Για το όνομα του e-shop σας:
- Ελέγξτε τη διαθεσιμότητα του ονόματος (domain) που θέλετε για το e-shop σας σε πλατφόρμες όπως το tophost.gr ή το papaki.gr.
- Αγοράστε ένα ή περισσότερα domain που σας ενδιαφέρουν. Για την αγορά, δημιουργείτε λογαριασμό στην πλατφόρμα. Με μια απλή διαδικασία ηλεκτρονικής αγοράς, τα κατοχυρώνετε για το διάστημα που θέλετε, π.χ. 1 ή 2 χρόνια.
- Ανανεώστε την κατοχύρωση του domain. Πριν λήξει το διάστημα κατοχύρωσης του domain, συνδεθείτε στον λογαριασμό σας στην πλατφόρμα όπου το αγοράσατε και διαχειριστείτε την ανανέωση. Εάν το παραλείψετε, 30 ημέρες μετά τη λήξη της κατοχύρωσης, το domain θα είναι πάλι διαθέσιμο για αγορά από όποιον το επιλέξει.
Για την εταιρεία υλοποίησης e-shop:
Αναζητήστε εταιρείες που υλοποιούν e-shop στο Google ή σε πηγές όπως website με εταιρείες υλοποίησης ανά χώρα. Στη συνέχεια:
- Επικοινωνήστε με τις εταιρείες που φαίνεται να είναι πιο κοντά στις ανάγκες σας. Δώστε τους τις βασικές προδιαγραφές για το e-shop σας και ζητήστε τους να σας δώσουν οικονομική και τεχνική προσφορά. Ζητήστε τους επίσης να σας φέρουν σε επαφή με παλιότερους πελάτες τους.
- Επικοινωνήστε με πελάτες των εταιρειών για να σας πουν την εμπειρία τους από τη συνεργασία τους με την εταιρεία υλοποίησης.
- Επιλέξτε 2 εταιρείες που ανταποκρίνονται καλύτερα στις ανάγκες σας. Για να καταλήξετε σε αυτές, συγκεντρώστε τα κριτήρια αξιολόγησης σε έναν συγκριτικό πίνακα (π.χ. excel). Σε κάθε κριτήριο συμπληρώστε τη βαθμολογία κάθε εταιρείας. Αθροίστε τις βαθμολογίες κάθε εταιρείας ανά κριτήριο για να δείτε τη συνολική βαθμολογία της.
- Διαπραγματευτείτε το τελικό κόστος και τους όρους συνεργασίας με τις δύο εταιρείες για να καταλήξετε στην καλύτερη λύση για εσάς.
Εάν σε οποιοδήποτε από τα παραπάνω βήματα αντιμετωπίσετε δυσκολίες, ζητήστε τη βοήθεια εξειδικευμένου συμβούλου.
- Συγκριτική λίστα με τις 11 καλύτερες πλατφόρμες e-shop για το 2020 (μόνο στα Αγγλικά).
- Χρήσιμος οδηγός της Google για βελτίωση της παρουσίας στο διαδίκτυο.