Τα βασικά για τον έλεγχο απόδοσης του e-shop
- Google Analytics: Τι είναι και πώς λειτουργεί η πλατφόρμα της Google για την παρακολούθηση της απόδοσης του e-shop σας.
- Δείκτες απόδοσης e-shop: Τι να παρακολουθείτε καθημερινά για να διαπιστώνετε εάν το e-shop σας αποδίδει ή όχι.
Τι είναι τα Google Analytics
Τα Google Analytics είναι μια πλατφόρμα που έχει αναπτύξει η Google. Βοηθά διαδικτυακούς τόπους και ηλεκτρονικά καταστήματα να παρακολουθούν την απόδοσή τους μέσα από αρκετούς δείκτες.
Με τα Google Analytics μπορείτε να παρακολουθείτε την απόδοση του e-shop σας δωρεάν και αρκετά εύκολα. Ξεκινάτε με απλές και βασικές αναφορές και έχετε τη δυνατότητα να φτάσετε σε πολύ μεγάλο βαθμό λεπτομέρειας, καθώς χτίζετε την εξοικείωσή σας με αυτά.
Πώς βλέπετε στοιχεία του e-shop σας στα Google Analytics
Για να αξιοποιήσετε τα Google Analytics, πρέπει να ζητήσετε από την εταιρεία που αναπτύσσει το e-shop σας να εγκαταστήσει σε αυτό τον κώδικα των Google Analytics.
Η διαδικασία για να δημιουργηθεί ο απαιτούμενος κώδικας είναι αρκετά απλή και εύκολη. Αρκεί ένας λογαριασμός email για να μπορέσετε να δημιουργήσετε λογαριασμό στην υπηρεσία.
Φροντίστε ο λογαριασμός email να ανήκει σε εσάς, για να μπορέσει να στηθεί πάνω σε αυτόν ο λογαριασμός των Google Analytics. Έτσι:
- Θα έχετε άμεση πρόσβαση στα δεδομένα των Google Analytics.
- Δεν θα αντιμετωπίσετε πρόβλημα με την ιδιοκτησία του λογαριασμού εάν αποφασίσετε να αλλάξετε συνεργάτη.
Πώς παρακολουθείτε τα δεδομένα σας
Μέσα από τους πίνακες παρακολούθησης δεδομένων (dashboard) μπορείτε με μια γρήγορη ματιά να:
- Βλέπετε τους δείκτες που σας απασχολούν σε καθημερινή βάση.
- Κάνετε γρήγορες αναλύσεις.
Μπορείτε να ζητήσετε από την εταιρεία που εγκατέστησε τα Google Analytics να στήσει τους πίνακες παρακολούθησης δεδομένων (dashboard) για εσάς ή να το κάνετε μόνοι σας, εάν νιώθετε αρκετά εξοικειωμένοι με τα Google Analytics.
Κόστος για τη χρήση των Google Analytics
Τα Google Analytics είναι μια υπηρεσία της Google προσφέρεται, κατά κύριο λόγο, δωρεάν, αλλά υπάρχει και επί πληρωμή έκδοσή τους:
- Δωρεάν έκδοση Google Analytics: Μπορείτε να παίρνετε όλα τα δεδομένα που χρειάζεστε για τη βασική παρακολούθηση του e-shop σας.
- Επί πληρωμή έκδοση (Google Analytics 360): Έχετε περισσότερες δυνατότητες ανάλυσης και ανανέωση των δεδομένων σας κάθε 4 ώρες.
Μέχρι να εξοικειωθείτε σε προχωρημένο επίπεδο με τα Google Analytics ή να παρουσιαστεί εξειδικευμένη ανάγκη από την επιχείρησή σας, καλό είναι να χρησιμοποιείτε τη δωρεάν έκδοσή τους.
Συναλλαγές
Σας δείχνει πόσες αγορές πραγματοποιήθηκαν στο e-shop σας σε ένα ορισμένο χρονικό πλαίσιο.
Τζίρος (e-Commerce Revenue)
Σας δείχνει τον συνολικό τζίρο που είχε το e-shop σας σε μια ορισμένη χρονική περίοδο. Στον τζίρο προσμετρώνται και οι παραγγελίες που έχουν ακυρωθεί ή για τις οποίες έxει γίνει επιστροφή χρημάτων.
Δείκτης μετατροπής (e-Commerce Conversion Rate)
Σας δείχνει πόσοι από τους επισκέπτες του e-shop σας μετατράπηκαν σε πελάτες και έκαναν μία αγορά.
Μέση παραγγελία (Average Order Value)
Σας δείχνει ποια είναι η μέση παραγγελία των πελατών σας σε μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο.
Η μέση παραγγελία υπολογίζεται από το σύνολο του τζίρου που δημιουργήθηκε προς τον αριθμό των αντίστοιχων συναλλαγών. Στον υπολογισμό προσμετρώνται και οι παραγγελίες που έχουν ακυρωθεί ή για τις οποίες έχει γίνει επιστροφή χρημάτων.
Επισκέψεις και χρήστες
Σας δείχνουν πόσες επισκέψεις πραγματοποιήθηκαν συνολικά στο e-shop σας και από πόσους χρήστες.
Επειδή ένας χρήστης μπορεί να πραγματοποιήσει πολλές επισκέψεις στο e-shop σας (υπολογίζονται ξανά κάθε 30 λεπτά χωρίς δραστηριότητα στο e-shop σας), ο αριθμός των χρηστών δεν μπορεί να είναι ποτέ μεγαλύτερος από τον αριθμό των επισκέψεων.
Νέες επισκέψεις
Σας βοηθά να δείτε εάν φέρνετε επισκέψεις από νέους πιθανούς πελάτες. Έτσι, μπορείτε να διαπιστώσετε εάν η κίνηση και το πελατολόγιό σας στο e-shop ανανεώνονται τακτικά.
Χρόνος σε κάθε σελίδα και μέσος χρόνος επίσκεψης
Σας δείχνουν:
- Πόσο χρόνο αφιερώνουν οι επισκέπτες σας σε συγκεκριμένες σελίδες (εφόσον υπάρχει διάδραση με το περιεχόμενο και τα προϊόντα σας).
- Πόσο χρόνο αφιερώνουν συνολικά στο e-shop σας κάθε φορά που το επισκέπτονται.
Αυτοί οι δείκτες χρειάζονται προσοχή. Μπορεί να δείχνουν ότι οι πελάτες σας δεν βρίσκουν εύκολα αυτό που θέλουν. Άρα αφιερώνουν περισσότερο χρόνο στο e-shop σας, γιατί περιηγούνται άσκοπα σε αυτό.
Χρόνος φόρτωσης σελίδας
Ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία που επηρεάζουν την εμπειρία του χρήστη είναι το πόσο γρήγορα φορτώνουν οι σελίδες του e-shop σας. Αυτός ο δείκτης πρέπει να μένει σταθερός ή να βελτιώνεται με τον καιρό.
Ιδανικά, ο χρόνος φόρτωσης πρέπει να είναι κάτω από 3 δευτερόλεπτα. Πολλές έρευνες αποδεικνύουν ότι όλοι οι δείκτες παρουσιάζουν μείωση για κάθε δευτερόλεπτο που αυξάνεται ο χρόνος φόρτωσης. Δείτε πιο αναλυτικές πληροφορίες στο Hubspot (μόνο στα Αγγλικά).
Όροι αναζήτησης στο e-shop
Σας δείχνει τι ψάχνουν οι πελάτες σας όταν χρησιμοποιούν τη λειτουργία αναζήτησης του e-shop σας και, συνεπώς, την τάση που έχουν για συγκεκριμένα προϊόντα ή κατηγορίες.
1. Εγκαταστήστε τα Google Analytics στο e-shop σας
Ζητήστε από την εταιρεία που ανέπτυξε το e-shop σας να εγκαταστήσει τα Google Analytics σε αυτό.
2. Εξοικειωθείτε με τα Google Analytics
Λίγες ημέρες μετά τη συλλογή των πρώτων δεδομένων για το e-shop σας, περιηγηθείτε στα Google Analytics. Ανακαλύψτε πώς σας δίνουν τη δυνατότητα να παρακολουθείτε συγκεκριμένους δείκτες.
3. Σημειώστε τους δείκτες που σας ενδιαφέρουν
Δείτε ποιους δείκτες θα σας ενδιέφερε να παρακολουθείτε τακτικά για το e-shop σας.
4. Δημιουργήστε πίνακες παρακολούθησης (dashboard)
Ζητήστε από την εταιρεία ανάπτυξης του e-shop να στήσει πίνακες παρακολούθησης δεδομένων (dashboard) για εσάς. Εάν νιώθετε αρκετά εξοικειωμένοι, μπορείτε να προσπαθήσετε να τους στήσετε μόνοι σας.
5. Παρακολουθείτε τα δεδομένα σας καθημερινά
Ελέγχετε σε καθημερινή βάση τα δεδομένα από τα Google Analytics για το e-shop σας. Οργανώστε την εκπαίδευση των εργαζομένων στην ηλεκτρονική επιχείρησή σας και εξοικειώστε τους με τα Google Analytics, για να μπορούν και εκείνοι να παρακολουθούν τα δεδομένα σας και να προτείνουν βελτιώσεις στους δείκτες σας.
Όταν πλέον εξοικειωθείτε με την πλατφόρμα, εξετάστε το ενδεχόμενο να ενεργοποιήσετε τη λειτουργία Προχωρημένης Ανάλυσης Ηλεκτρονικού Εμπορίου (Enhanced e-Commerce).
- Επίσημη ηλεκτρονική Ακαδημία της Google: Αποκτάτε πρόσβαση σε βασική και προχωρημένη γνώση για τα Google Analytics και αξιολογείστε με τεστ (μόνο στα Αγγλικά).
- 5 έτοιμες αναφορές (report) από την Shopify: Μπορείτε να τις εφαρμόσετε με λίγα κλικ στα Google Analytics του e-shop σας (μόνο στα Αγγλικά, για μεσαίους χρήστες).
- Οδηγός της Hootsuite: Οδηγίες για το πώς να εγκαταστήσετε μόνοι σας τα Google Analytics και να δημιουργήσετε λογαριασμό (μόνο στα Αγγλικά και για προχωρημένους).