Τι είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός και πώς μπορεί να βοηθήσει μια επιχείρηση; Ποια βήματα έχουν κάνει οι ελληνικές επιχειρήσεις για τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους; Σε αυτά τα ερωτήματα απαντά η ποιοτική μελέτη που έκανε το Found.ation σε συνεργασία με το EIT Digital το 2022-2023.
Διαβάστε αναλυτικά και κατεβάστε όλη τη μελέτη του Found.ation.
Εθνική Ψηφιακή Στρατηγική: τα πρώτα βήματα
Η Ελλάδα σημειώνει πρόοδο στην Εθνική Ψηφιακή Στρατηγική της, αλλά βρίσκεται ακόμη πολύ πίσω σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Σύμφωνα με τον Δείκτη Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας (Digital Economy and Society Index – DESI) βρίσκεται στην 27η θέση από τις 28.
Ωστόσο, υπάρχει καλό επίπεδο τεχνολογικού ταλέντου και συνεχώς αναπτύσσονται δίκτυα νέας γενιάς. Είναι και τα δύο μαζί θετικό σημάδι για το μέλλον.
Δείτε τη στρατηγική της Ελλάδας για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της κοινωνίας και οικονομίας, όπως την περιγράφει η Βίβλος Ψηφιακού Μετασχηματισμού 2020-2025 του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Δημόσιος τομέας: έλλειψη πόρων και γνώσης
Στον δημόσιο τομέα πραγματοποιούνται κάποια project για τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Ωστόσο, η έλλειψη πόρων και γνώσης αλλά και η γραφειοκρατία δημιουργούν καθυστερήσεις.
Όλο και περισσότεροι δήμοι της χώρας παίρνουν πρωτοβουλίες για να αναπτύξουν ψηφιακές υπηρεσίες για τους πολίτες τους. Αυτό σημαίνει ότι αναμένεται να σημειωθεί σημαντική πρόοδος σε εθνικό επίπεδο μέσα στα επόμενα 2 χρόνια.
Ιδιωτικός τομέας: αυξημένο ενδιαφέρον
Στον ιδιωτικό τομέα οι επιχειρήσεις δείχνουν έντονο ενδιαφέρον για τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Συγκεκριμένα:
- 82% των επιχειρήσεων έχει εντάξει στην εταιρική στρατηγική πρακτικές ψηφιακού μετασχηματισμού.
- Μόνο 50,8% έχει δημιουργήσει εξειδικευμένες θέσεις εργασίας.
- Μόνο 36,1% των εργοδοτών πιστεύει ότι οι εργαζόμενοι είναι έτοιμοι να υποστηρίξουν την αλλαγή νοοτροπίας που θα φέρει ο ψηφιακός μετασχηματισμός.
Πρακτικές: καλά παραδείγματα στην Ελλάδα
Από τις πρακτικές ψηφιακού μετασχηματισμού που εφαρμόστηκαν στην Ελλάδα το 2018 ξεχώρισαν αυτές που ακολούθησαν η ΟΤΕ/COSMOTE, ο Δήμος Αθηναίων και η Eurobank.
Η μελέτη κατέγραψε μερικές από τις πιο αποτελεσματικές πρακτικές:
- Επιμόρφωση στελεχών
- Διοργάνωση καινοτομίας
- Συνεργασία με εταιρείες startup
- Ανασχεδιασμός προσφερόμενων προϊόντων και υπηρεσιών
Για το Found.ation
Το Found.ation είναι ένας κόμβος τεχνολογίας και καινοτομίας που ενισχύει και υποστηρίζει τις startup. Ταυτόχρονα βοηθάει μεγάλους οργανισμούς και επιχειρήσεις στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Είναι στρατηγικός συνεργάτης του EIT Digital στην Ελλάδα και την περιοχή των ανατολικών Βαλκανίων. Γι’ αυτήν τη μελέτη συνεργάστηκε με το EIT Digital, στο πλαίσιο του προγράμματος ARISE Europe.
«Δεν φτάνει μόνο να κατανοούμε την τεχνολογία, πρέπει και να αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο τη χρησιμοποιούμε σαν εργαλείο που μας βοηθά να σχεδιάζουμε νέα προϊόντα και υπηρεσίες, και μας επιτρέπει να αντιλαμβανόμαστε τις πραγματικές ανάγκες και τη συμπεριφορά των ανθρώπων», υπογραμμίζει ο κ. Φίλιππος Ζακόπουλος, Managing Partner του Found.ation.
Για το EIT Digital
Το EIT Digital είναι ο ευρωπαϊκός οργανισμός για την ανοικτή καινοτομία. Στόχος του προγράμματος είναι να ενισχύσει την περιφερειακή ανάπτυξη στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπου το EIT Digital δεν έχει φυσική παρουσία. Για να το πετύχει, δημιουργεί στρατηγικές συνεργασίες με τοπικές επιχειρήσεις καινοτομίας.
«Η καινοτομία και ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι μια μεγάλη πρόκληση για όλες τις ευρωπαϊκές βιομηχανίες. Με την έκθεση Digital Transformation in Greece που εκδίδουμε κάθε χρόνο με το Found.ation, σκοπός μας είναι να συμβάλλουμε στην ανάδειξη των συγκεκριμένων προκλήσεων και αναγκών που αντιμετωπίζουν οι ελληνικοί οργανισμοί στην πορεία τους προς την 4η Βιομηχανική Επανάσταση», υποστηρίζει ο κ. Fabio Pianesi, Head of External Collaboration στο EIT Digital.