Επιλέξτε γλώσσα Top Menu Main Menu Extra Button Menu Page Contents Footer Αναζήτηση

Σκοπός και χαρακτηριστικά

H δράση Διμερής επιστημονική και τεχνολογική συνεργασία Ελλάδας – Κίνας στοχεύει στην προώθηση και στήριξη της συνεργασίας μεταξύ ερευνητικών οργανισμών και επιχειρήσεων από Ελλάδα και Κίνα που απασχολούν υψηλά καταρτισμένο επιστημονικό προσωπικό.

Αρμόδιος φορέας από την πλευρά της Κίνας είναι το Υπουργείο Επιστήμης και Τεχνολογίας (Ministry of Science and Technology of the People’s Republic of China, MOST).

Οι Διακρατικές Συνεργασίες στην Έρευνα και Καινοτομία εντάσσονται στο πλαίσιο της δράσης 1-1.1- 03: Διακρατικές Συνεργασίες στην Έρευνα και Καινοτομία, και αποσκοπούν στην ενίσχυση της εξωστρέφειας και της ανταγωνιστικότητας του συστήματος έρευνας και καινοτομίας μέσα από την ανάπτυξη συνεργασιών μεταξύ ερευνητικών οργανισμών και επιχειρήσεων άλλων χωρών και την υλοποίηση κοινών ερευνητικών έργων σε επιλεγμένες θεματικές ενότητες που ορίζονται και αντικατοπτρίζουν τα κοινά ενδιαφέροντα και τις προτεραιότητες των δύο μερών.

Η συνολική δημόσια δαπάνη της πρόσκλησης ανέρχεται σε 4 εκατ. ευρώ και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης και από Εθνική Συμμετοχή.

Δικαιούχοι της δράσης

Στη δράση μπορούν να συμμετάσχουν επιχειρήσεις και ερευνητικοί οργανισμοί.

Ως δικαιούχοι φορείς χαρακτηρίζονται οι Έλληνες εταίροι του έργου (ερευνητικός οργανισμός, επιχείρηση ή άλλος φορέας) που συμμετέχουν σε ένα ή περισσότερα έργα.

Δικαιούχοι που μπορούν να λάβουν δημόσια χρηματοδότηση στο πλαίσιο της δράσης, είναι οι παρακάτω φορείς, που θα έχουν συμμετάσχει με επιτυχία στη διαδικασία αξιολόγησης της προκήρυξης:

α. Επιχείρηση είναι κάθε μονάδα, η οποία έχει νομική οντότητα που ασκεί οικονομική δραστηριότητα.

Η επιχείρηση – δυνητικός δικαιούχος πρέπει κατά τη χρονική στιγμή καταβολής της ενίσχυσης, να έχει εγκατάσταση ή υποκατάστημα που να λειτουργεί νόμιμα στην ελληνική περιφέρεια όπου χωροθετείται η ενίσχυση, σύμφωνα με την αίτηση χρηματοδότησης.

Η δράση απευθύνεται σε υφιστάμενες επιχειρήσεις ανεξαρτήτως ημερομηνίας ίδρυσης, που προτίθενται να υλοποιήσουν έργο έρευνας και ανάπτυξης, το αντικείμενο του οποίου εμπίπτει στους επιλεγμένους τομείς δραστηριότητας της πρόσκλησης, στο πλαίσιο της Εθνικής Στρατηγικής Έξυπνης Εξειδίκευσης 2021-2027 (ΕΣΕΕ).

Οι μεγάλες επιχειρήσεις μπορούν να συμμετάσχουν στη δράση, εφόσον συνεργάζονται τουλάχιστον με 1 μικρομεσαία επιχείρηση (ΜμΕ).

β. Ερευνητικός οργανισμός είναι κάθε φορέας (όπως πανεπιστήμια ή ερευνητικά κέντρα – ινστιτούτα, οργανισμοί μεταφοράς τεχνολογίας, ενδιάμεσοι καινοτομίας, ερευνητικοί συνεργαζόμενοι φορείς με φυσική και/ή εικονική παρουσία) ανεξάρτητα από το νομικό καθεστώς του (δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου) ή τον τρόπο χρηματοδότησής του, πρωταρχικός σκοπός του οποίου είναι η ανεξάρτητη διεξαγωγή βασικής έρευνας, βιομηχανικής έρευνας ή πειραματικής ανάπτυξης ή η ευρεία διάδοση των αποτελεσμάτων αυτών των δραστηριοτήτων με τη διδασκαλία, τη δημοσίευση ή τη μεταφορά γνώσης.

Κάθε αυτοτελής επιχείρηση ή φορέας που αντιμετωπίζεται ως επιχείρηση (σε επίπεδο ΑΦΜ) μπορεί να συμμετάσχει ως δυνητικός δικαιούχος σε έως 2 αιτήσεις χρηματοδότησης αθροιστικά, καθ’ όλη τη διάρκεια της δράσης.

Δεν τίθεται περιορισμός στον αριθμό των προτάσεων με τις οποίες συμμετέχει ένας ερευνητικός οργανισμός ή φορέας που αντιμετωπίζεται ως ερευνητικός οργανισμός.

Αριθμός δικαιούχων ανά έργο

Οι Διακρατικές Επιστημονικές και Τεχνολογικές Συνεργασίες απευθύνονται στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα των δύο συνεργαζόμενων χωρών.

Ως εκ τούτου, δικαίωμα υποβολής πρότασης στην πρόσκληση έχουν συμπράξεις ιδιωτικών φορέων (επιχειρήσεις όλων των μεγεθών), δημόσιων φορέων (ερευνητικοί και τεχνολογικοί φορείς, πανεπιστήμια, ερευνητικά κέντρα, ινστιτούτα και εργαστήρια αυτών) και λοιπών φορέων όπως ορίζονται παραπάνω, και από τα δύο κράτη.

Οι προτάσεις θα περιλαμβάνουν τουλάχιστον δύο συνεργαζόμενους φορείς, συμπεριλαμβανομένου του συντονιστή, από την ελληνική πλευρά, δηλαδή 1 ερευνητικό οργανισμό και 1 μικρομεσαία επιχείρηση.

Προτάσεις που δεν έχουν διακρατικό εταίρο από την Κίνα δεν θα γίνονται αποδεκτές.

Κάθε πλευρά ορίζει φυσικό πρόσωπο ως Επιστημονικό Υπεύθυνο έργου (ΕΥ), το οποίο έχει την ευθύνη για τον συντονισμό και την επιστημονική, τεχνική και οικονομική επίβλεψη του έργου σε εθνικό επίπεδο και μπορεί να ταυτίζεται με τον συντονιστή του έργου.

Τα προτεινόμενα έργα πρέπει να αποφέρουν προφανές όφελος στις δύο χώρες, στους συμμετέχοντες των συμπράξεων, αλλά και γενικότερα οφέλη στην οικονομία και το κοινωνικό σύνολο.

Το δίκτυο συνεργασίας, που θα αποτελείται από ελληνικούς και κινεζικούς φορείς, θα πρέπει να απαρτίζεται από νομικές οντότητες, ανεξάρτητες μεταξύ τους, που καμία δεν τελεί υπό τον άμεσο ή έμμεσο έλεγχο της άλλης ούτε υφίστανται τον ίδιο άμεσο ή έμμεσο έλεγχο.

Προϋπολογισμός

Ο προϋπολογισμός της δράσης ανέρχεται σε 4 εκατ. ευρώ από δημόσια δαπάνη και κατανέμεται στις περιφέρειες της χώρας σύμφωνα με τον πίνακα.

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ 
ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΑΠΑΝΗ σε ευρώ 

Λιγότερο ανεπτυγμένες περιφέρειες:

 

Βόρειο Αιγαίο, Ανατολική Μακεδονία – Θράκη, Κεντρική Μακεδονία, Ήπειρος, Θεσσαλία, Δυτική Ελλάδα, Κρήτη, Δυτική Μακεδονία, Ιόνια Νησιά, Στερεά Ελλάδα, Πελοπόννησος

3.120.000

Περιφέρειες σε μετάβαση:

 

Αττική και Νότιο Αιγαίο

880.000
ΣΥΝΟΛΟ 4.000.000

Ο μέγιστος συνολικός προϋπολογισμός των υποβαλλόμενων προτάσεων έργων δεν πρέπει να υπερβαίνει το όριο των 200.000 ευρώ.

Διάρκεια υλοποίησης

Η χρονική διάρκεια υλοποίησης των υποβαλλόμενων προτάσεων έργων δεν πρέπει να υπερβαίνει τους 24 μήνες, από την ημερομηνία κοινοποίησης της απόφασης έγκρισης αποτελεσμάτων αξιολόγησης, με δυνατότητα παράτασης 6 μηνών, κατόπιν αιτιολογημένης τεκμηρίωσης από τους δικαιούχους και έγκρισης αυτής αρμοδίως από τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Καινοτομίας (ΓΓΕΚ).

Περιοχή εφαρμογής

Η περιοχή εφαρμογής είναι όλη η ελληνική επικράτεια.

Τομείς δραστηριότητας

Οι τομείς προτεραιότητας αμοιβαίου ενδιαφέροντος είναι:

  • Αγροδιατροφή, με έμφαση στην παραγωγή τροφίμων, τα βιώσιμα συστήματα τροφίμων, τη βιώσιμη πρωτογενή παραγωγή, την υγεία του εδάφους και τα τρόφιμα, τα πράσινα τρόφιμα, την ασφάλεια των τροφίμων, την αλιεία και τα υδρόβια προϊόντα
  • Κλιματική αλλαγή, με έμφαση στους υδάτινους πόρους, τις προκλήσεις της βιοποικιλότητας, τον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής και τις πολιτικές προσαρμογής
  • Δημόσια υγεία, με έμφαση στη διάδοση μολυσματικών ασθενειών, προϊόντα συνδυασμού προϊόντων / βοηθημάτων και φαρμακευτικών ουσιών, φάρμακα προστιθέμενης αξίας, φάρμακα ακριβείας, εξατομικευμένη παρέμβαση κ.λπ.
  • Πολιτιστική κληρονομιά, με έμφαση στην ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων, υπηρεσιών, εργαλείων, εφαρμογών και αλυσίδων αξίας που συμβάλλουν στην προβολή και τη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς

Επιλέξιμες δαπάνες

Η ενίσχυση πρέπει να πληροί τον χαρακτήρα κινήτρου και δεν πρέπει να έχει γίνει έναρξη εργασιών για το έργο πριν από  την υποβολή της αίτησης χρηματοδότησης.

Σε αντίθετη περίπτωση το σύνολο του έργου καθίσταται μη επιλέξιμο προς χρηματοδότηση.

Οι επιλέξιμες δαπάνες στη Δράση είναι:

Δαπάνες Προσωπικού

Το μέγιστο επιχορηγούμενο πιστοποιούμενο μικτό κόστος ανά ερευνητή ανέρχεται στις 4.000 ευρώ ανά μήνα στο σύνολο της δράσης Διμερής Επιστημονική και Τεχνολογική Συνεργασία Ελλάδας – Κίνας.

Το αντίστοιχο όριο για το τεχνικό προσωπικό ανέρχεται στις 2.000 ευρω ανά μήνα.

Ενιαίος Συντελεστής Υπολογισμού Επιλέξιμων Δαπανών Έργου

Για την κάλυψη των υπόλοιπων δαπανών του έργου χρησιμοποιείται ενιαίος συντελεστής 40% επί των επιλέξιμων δαπανών προσωπικού.

Το 40% καλύπτει τις υπόλοιπες δαπάνες που προκύπτουν από την ερευνητική δραστηριότητα.

Οι δαπάνες που υπολογίζονται με βάση τον ενιαίο συντελεστή 40% είναι επιλέξιμες χωρίς προσκόμιση των αντίστοιχων παραστατικών.

Οι επιλέξιμες δαπάνες που καλύπτονται από τη χρήση του ενιαίου συντελεστή 40% είναι:

α. Δαπάνες απόσβεσης οργάνων και εξοπλισμού στον βαθμό και για όσο χρόνο χρησιμοποιούνται για το έργο.

β. Δαπάνες απόσβεσης για κτίρια και γήπεδα στον βαθμό και για όσο χρόνο χρησιμοποιούνται για το έργο.

γ. Δαπάνες για έρευνα επί συμβάσει, γνώσεις και διπλώματα ευρεσιτεχνίας που αγοράστηκαν ή ελήφθησαν με άδεια εκμετάλλευσης από εξωτερικές πηγές με τήρηση της αρχής των ίσων αποστάσεων.

δ. Πρόσθετα γενικά έξοδα και λοιπές λειτουργικές δαπάνες που είναι άμεσο αποτέλεσμα του έργου (έμμεσες δαπάνες).

Ένταση της ενίσχυσης

Τα έργα που θα προταθούν για χρηματοδότηση θα είναι επιλέξιμα, εφόσον αφορούν έργα έρευνας και ανάπτυξης και το ενισχυόμενο έργο εμπίπτει σε μία ή και στις δύο από τις κατηγορίες:

α. Βιομηχανική έρευνα (industrial research)

β. Πειραματική ανάπτυξη (experimental development)

Η ένταση ενίσχυσης του έργου έρευνας και ανάπτυξης ενός δικαιούχου καθορίζεται από:

  • Τον χαρακτηρισμό της κατηγορίας έρευνας και ανάπτυξης (βιομηχανική έρευνα, πειραματική ανάπτυξη) κάθε ενότητας εργασίας του έργου
  • Το μέγεθος της επιχείρησης (πολύ μικρή, μικρή, μεσαία, μεγάλη)

Η ένταση ενίσχυσης ενός δικαιούχου είναι ίση για όλες τις κατηγορίες δαπάνης που συμπεριλαμβάνει κάθε διαφορετική ενότητα εργασίας του προτεινόμενου έργου.

Η ένταση ενίσχυσης καθορίζεται χωριστά για κάθε συνδικαιούχο ενίσχυσης.

Για τους ερευνητικούς οργανισμούς

Σύμφωνα με το άρθρο 2.1.1, σημείο 20 της Ανακοίνωσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «Πλαίσιο σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις για την έρευνα και ανάπτυξη και την καινοτομία» (2022/7388 final/19.10.2022), μπορεί να θεωρηθεί ότι η χρηματοδότηση ενός ερευνητικού οργανισμού δεν υπόκειται στους κανόνες κρατικών ενισχύσεων και η χρηματοδότηση μπορεί να θεωρηθεί ως μη κρατική ενίσχυση και να λάβει χρηματοδότηση σε ποσοστό 100% ένας ερευνητικός οργανισμός όταν:

  • Έχει ως κύριες δραστηριότητες δραστηριότητες εκπαίδευσης για την εξασφάλιση περισσότερων και πιο ειδικευμένων ανθρώπινων πόρων.
  • Πραγματοποιεί ανεξάρτητη έρευνα και ανάπτυξη για περισσότερη γνώση και καλύτερη κατανόηση, συμπεριλαμβανομένης της συνεργατικής έρευνας και ανάπτυξης στην περίπτωση που ο ερευνητικός οργανισμός συμμετέχει σε πραγματική συνεργασία.
  • Προβαίνει σε ευρεία διάχυση των ερευνητικών αποτελεσμάτων σε μη αποκλειστική βάση και χωρίς διακρίσεις.
  • Επανεπενδύει το σύνολο των κερδών από τις δραστηριότητες μεταφοράς γνώσης στις κύριες δραστηριότητες του ερευνητικού οργανισμού.

Στην περίπτωση που ο ίδιος ερευνητικός οργανισμός ασκεί δραστηριότητες οικονομικής και μη οικονομικής φύσης, προκειμένου η δημόσια χρηματοδότηση των μη οικονομικών δραστηριοτήτων να μην θεωρηθεί ως κρατική ενίσχυση, πρέπει τα δύο είδη δραστηριοτήτων, καθώς και οι δαπάνες, η χρηματοδότηση και τα έσοδά τους, να διαχωρίζονται σαφώς και με λογιστική παρακολούθηση, ώστε να αποφεύγεται ουσιαστικά η επιδότηση της οικονομικής δραστηριότητας να καλύπτεται από την επιδότηση της μη οικονομικής (σταυροειδής επιδότηση).

Σε περίπτωση που δεν όλες αυτές οι προυποθέσεις, τότε ο ερευνητικός οργανισμός για το συγκεκριμένο έργο αντιμετωπίζεται ως επιχείρηση και ισχύουν για αυτόν οι προϋποθέσεις χρηματοδότησης των επιχειρήσεων.

Για τις επιχειρήσεις

Η ένταση της ενίσχυσης ή της χρηματοδότησης με δημόσιους πόρους ανά κατηγορία έρευνας και είδος φορέα και συνεργασίας μεταξύ φορέων και συγκεκριμένα για τις επιχειρήσεις και για τεχνολογικούς και λοιπούς φορείς που αντιμετωπίζονται ως επιχειρήσεις, παρουσιάζεται παρακάτω.

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΦΟΡΕΑ / ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ Ένταση ενίσχυσης (άρθρο 25) 
 Μεγάλες επιχειρήσεις έως Μεσαίες επιχειρήσεις έως  Μικρές επιχειρήσεις έως
Βιομηχανική / εφαρμοσμένη έρευνα (Industrial / Applied Research) 50% 60%  70%

Βιομηχανική έρευνα, εφόσον καλύπτεται 1 από τις 2 προϋποθέσεις: 
i) Το έργο προβλέπει πραγματική συνεργασία μεταξύ μιας επιχείρησης και ενός ή περισσοτέρων οργανισμών έρευνας και διάδοσης γνώσεων, που φέρουν τουλάχιστον το 10% των επιλέξιμων δαπανών και έχουν δικαίωμα να δημοσιεύουν τα αποτελέσματα των ερευνών τους.
ii) Τα αποτελέσματα του έργου διαδίδονται ευρέως μέσω συνεδρίων, δημοσιεύσεων, αποθετηρίων ελεύθερης πρόσβασης ή μέσω δωρεάν λογισμικού ή λογισμικού ανοικτής πηγής.

 

Αύξηση κατά 15% και μέχρι 80%, εάν πληρούται 1 από τις προηγούμενες προϋποθέσεις.

 65%  75% 80%
Πειραματική ανάπτυξη (Experimental development)  25%  35% 45%
Πειραματική ανάπτυξη, αυξημένη κατά 15%, εφόσον καλύπτονται οι προϋποθέσεις i και ii του αυξημένου ύψους ενίσχυσης βιομηχανικής έρευνας (βλ. πιο πάνω)  40% 50% 60%

Η ένταση ενίσχυσης καθορίζεται χωριστά για κάθε δικαιούχο ενίσχυσης και για κάθε είδος ενισχυόμενης δραστηριότητας.

Όταν ένα έργο περιλαμβάνει διάφορες δραστηριότητες, η καθεμιά από αυτές κρίνεται μεμονωμένα εάν υπάγεται σε μία από τις κατηγορίες που αναφέρονται παραπάνω, ή σε καμία από αυτές.

Στο πλαίσιο αυτό είναι σκόπιμο κάθε ενότητα εργασίας να αντιστοιχίζεται σε ένα συγκεκριμένο είδος έρευνας (βιομηχανική έρευνα, πειραματική ανάπτυξη).

Κριτήρια αξιολόγησης

Τα κριτήρια αξιολόγησης είναι 3.

ΚΡΙΤΗΡΙΟ Α: Αριστεία (Excellence) με βαρύτητα 50%

  • Ποιότητα των στόχων του έργου.
  • Βαθμός καινοτομίας και πρωτοτυπίας έργου σε σχέση με την υφιστάμενη γνώση σε διεθνές επίπεδο.
  • Πληρότητα, αξιοπιστία και επιτευξιμότητα της προτεινόμενης ιδέας.
  • Αιτιολόγηση της επιλογής των εμπλεκόμενων ερευνητικών ομάδων, ιδιαίτερα των φορέων από τη χώρα συνεργασίας.
  • Βαθμός συνεργασίας μεταξύ των συνεργατών από τις δύο χώρες.
  • Συνάφεια των προτεινόμενων κατηγοριών δραστηριοτήτων έρευνας (βιομηχανική έρευνα, πειραματική ανάπτυξη) σε σχέση με τους στόχους του έργου και της πρόσκλησης.

ΚΡΙΤΗΡΙΟ Β: Προστιθέμενη αξία και όφελος με βαρύτητα 20%

  • Επιστημονικός, τεχνολογικός, κοινωνικός ή οικονομικός αντίκτυπος σε εθνικό και διεθνές επίπεδο και μέτρα για μεγιστοποίησή του.
  • Αποτελεσματικότητα των προτεινόμενων δράσεων για εκμετάλλευση των αποτελεσμάτων και για τη μέγιστη δυνατή διάχυσή τους.
  • Προστιθέμενη αξία που προκύπτει από τη συνεργασία και προοπτικές για περαιτέρω συνεργασία μεταξύ των ερευνητικών ομάδων που συμμετέχουν.

ΚΡΙΤΗΡΙΟ Γ: Υλοποίηση με βαρύτητα 30%

  • Πληρότητα και καταλληλόλητα του περιεχομένου της προτεινόμενης εργασίας, της κατανομής των επιμέρους δραστηριοτήτων, του χρονοδιαγράμματος και του προϋπολογισμού.
  • Αποτελεσματικότητα της προτεινόμενης μεθοδολογίας ως προς την υλοποίηση των παραδοτέων.
  • Πληρότητα, ποιότητα και ικανότητα του Δικτύου Συνεργασίας, συμπεριλαμβανομένων των Φορέων από τη Χώρα Συνεργασίας, για τη διεκπεραίωση του έργου (σε επίπεδο φορέων και/ή ατόμων) και την υλοποίηση των προτεινόμενων στόχων.
  • Καταλληλότητα και επάρκεια των προτεινόμενων δραστηριοτήτων συντονισμού και διαχείρισης, συμπεριλαμβανομένου του εντοπισμού και της αντιμετώπισης ενδεχόμενων κινδύνων.

Κάθε κριτήριο, Α, Β, και Γ, βαθμολογείται ξεχωριστά. Η βαθμολογία για κάθε επιμέρους κριτήριο κυμαίνεται από 1 έως 5 βαθμούς, με ακρίβεια ενός τετάρτου της ακέραιης μονάδας: 0,25, 0,50, 1 κ.ο.κ.

Για τη συνολική βαθμολογία, ο βαθμός κάθε κριτηρίου πολλαπλασιάζεται με το βάρος του και στη συνέχεια υπολογίζεται σύμφωνα με τον τύπο:

Συνολική βαθμολογία = (βαθμολογία κριτηρίου Α x 0,5) + (βαθμολογία κριτηρίου Β x 0,2) + (βαθμολογία κριτηρίου Γ x 0,3)

Η μέγιστη συνολική βαθμολογία είναι το 15. Η συνολική βαθμολογία θα αποκόπτεται αυτόματα στα 2 δεκαδικά ψηφία.

Η ελάχιστη αποδεκτή συνολική βαθμολογία είναι το 12.

Η μεθοδολογία αξιολόγησης των αιτήσεων χρηματοδότησης είναι συγκριτική σε δύο φάσεις.

Κατά την πρώτη φάση, θα γίνεται αξιολόγηση των προτάσεων που υποβάλλονται σε Ελλάδα και Κίνα με βάση τις διαδικασίες κάθε χώρας.

Σε δεύτερη φάση, πραγματοποιείται σύγκληση Μικτής Διακρατικής Επιτροπής (Joint Committee) με τη συνεργαζόμενη χώρα, ώστε να γίνει η τελική επιλογή των προτάσεων προς χρηματοδότηση.

Προθεσμία υποβολής αίτησης

H περίοδος υποβολής αιτήσεων ξεκινάει στις 03.09.2024 στις 13:00 και λήγει στις 31.10.2024 στις 15:00.

Δείτε αναλυτικά τη δημοσίευση της δράσης.