Όσα πρέπει να γνωρίζετε για τα κοινωνικά δίκτυα
- Χρήση των κοινωνικών δικτύων: Για ποιους λόγους οι χρήστες τα επιλέγουν και πώς τα χρησιμοποιούν.
- Μεγαλύτερα κοινωνικά δίκτυα: Facebook, YouTube, Instagram, Twitter, Pinterest, LinkedIn, Tumblr, Baidu Tieba, VKontakte κ.ά.
- Δημοφιλείς εφαρμογές συνομιλιών: WhatsApp, Messenger κ.ά.
- Προφίλ χρηστών: Πόσοι και ποιοι είναι οι χρήστες των κοινωνικών δικτύων στην Ελλάδα και σε παγκόσμιο επίπεδο, συνολικά και ανά κοινωνικό δίκτυο.
- Λειτουργίες και χαρακτηριστικά: Τι μπορείτε να κάνετε σε κάθε κοινωνικό δίκτυο και εφαρμογή.
Κατεβάστε το transcript του webinar Εισαγωγή στα κοινωνικά δίκτυα. (91 KB).
- Σας καλωσορίζουμε στη νέα πρωτοβουλία της Eurobank για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων.
- Σε αυτό το βίντεο για τη νέα ψηφιακή εποχή παρουσιάζουμε τα κοινωνικά δίκτυα (social channels).
- Το ψηφιακό τοπίο στην Ελλάδα διαμορφώνεται ως εξής: το 88% των Ελλήνων σερφάρει στο διαδίκτυο με οποιαδήποτε συχνότητα, ποσοστό που φτάνει στο 100% για τις ηλικίες 13 με 34 ετών.
Αυτό το στοιχείο ενισχύεται πολύ και από την άνοδο του smartphone, καθώς το 81% διαθέτει τουλάχιστον μία τέτοια συσκευή, ενώ οι έως 34 ετών είναι σχεδόν όλοι κάτοχοι.
Τέλος, κατά συνέπεια των δύο προηγούμενων στοιχείων, το 57% επισκέπτεται τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media) σε καθημερινή βάση. - Τι είναι αυτό, όμως, που οδηγεί στην τόσο μαζική χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από όλο το φάσμα των ηλικιών;
Σύμφωνα με έρευνα, τα τοπ κίνητρα για τη δημιουργία λογαριασμού αφορούν μια πιο παθητική μορφή δικτύωσης, όπως να ενημερώνονται για τους φίλους τους και για νέα της επικαιρότητας, και λιγότερο για να μοιράζονται προσωπικές τους στιγμές και πληροφορίες. - Τα κοινωνικά δίκτυα έχουν πολλές λειτουργίες. Όπως βλέπουμε και από το σχήμα, πρόκειται για ένα αρκετά μπλεγμένο οικοσύστημα, το οποίο προσπαθεί να κατηγοριοποιήσει το κάθε κανάλι ξεχωριστά για κάθε λειτουργία του και με βάση το content που περιέχει.
Για παράδειγμα, το Instagram εμφανίζεται σε 3 κατηγορίες λόγω 3 διαφορετικών δυνατοτήτων που προσφέρει στους χρήστες, δηλαδή την ανταλλαγή μηνυμάτων, το ανέβασμα (upload) φωτογραφιών και δυνατότητα για livestreaming. - Ωστόσο, σε αυτό το webinar θα εστιάσουμε σε δύο βασικές κατηγορίες, στα κοινωνικά δίκτυα και σε εφαρμογές συνομιλιών (chat apps).
Στη συνέχεια, θα δούμε τα πιο δημοφιλή στον δυτικό κόσμο, αλλά και άλλα λιγότερο δημοφιλή σε εμάς αλλά με μεγάλη βάση αριθμό χρηστών παγκοσμίως. - Ξεκινώντας από τα κοινωνικά δίκτυα, θα μιλήσουμε για τα απόλυτα δημοφιλή στην Ελλάδα, όπως Facebook, YouTube και Instagram· για δίκτυα με λιγότερους χρήστες, όπως το Twitter και το LinkedIn· ενώ, θα κάνουμε και μια σύντομη αναφορά λιγότερο δημοφιλή δίκτυα, όπως το Qzone της Κίνας και το VKontakte της Ρωσίας.
- Σήμερα οι χρήστες του Facebook είναι 2,32 δισ. τον μήνα. Περίπου 5 εκατ. από αυτούς χρησιμοποιούν το Facebook μέσω κινητού.
Στην Ελλάδα το Facebook έχει 5,6 εκατ. χρήστες τον μήνα, με τους άντρες χρήστες να προηγούνται σε ποσοστό έναντι των γυναικών. - Οι χρήστες επισκέπτονται την εφαρμογή αρκετές φορές την ημέρα για λόγους δικτύωσης με φίλους και οικογένεια, για πληροφορίες σχετικές με σελίδες που τους ενδιαφέρουν και αφορούν επιχειρήσεις, προϊόντα και brands, και για να μαθαίνουν νέα της επικαιρότητας.
- Το δεύτερο κορυφαίο κοινωνικό κανάλι σε μηνιαίους χρήστες είναι το YouTube σε παγκόσμιο, αλλά και εθνικό επίπεδο.
Με 2,7 δισ. προβολές τον μήνα, το YouTube τοποθετεί την Ελλάδα στη δεύτερη θέση παγκοσμίως σε views, αλλά και σε χρόνο που περνούν οι χρήστες στο site.
Τέλος, το 60% των Ελλήνων επισκέπτεται το YouTube μέσω κινητού. - Οι χρήστες της πλατφόρμας από το προσωπικό τους προφίλ μπορούν:
- να δουν τα βίντεο που επιθυμούν,
- να κάνουν σχόλια σε αυτά,
- να αποθηκεύσουν σε λίστες, και
- να κάνουν εγγραφή σε κανάλια που θέλουν για να λαμβάνουν ειδοποιήσεις για νέες δημοσιεύσεις.
Επιπλέον, οι χρήστες έχουν τη δυνατότητα να ανεβάζουν στο κανάλι τους προσωπικά τους βίντεο. - Το τρίτο κορυφαίο μέσο κοινωνικής δικτύωσης είναι το Instagram.
Το Instagram είναι μια πλατφόρμα που βασίζεται στις φωτογραφίες. Σε παγκόσμιο επίπεδο μετρά 1 δισ. χρήστες τον μήνα, ενώ για την Ελλάδα αυτός ο αριθμός φτάνει τους 3 εκατ. χρήστες τον μήνα.
Οι ελληνικοί γυναικείοι λογαριασμοί υπερισχύουν σε ποσοστό, γεγονός που συμβαδίζει και με τα παγκόσμια στατιστικά στοιχεία.
Τέλος, να πούμε ότι το Instagram είναι μια ταχέως αναπτυσσόμενη πλατφόρμα, ακόμα και για τις επιχειρήσεις, καθώς 200 εκατ. χρήστες επισκέπτονται καθημερινά τουλάχιστον 1 επαγγελματικό προφίλ. - To Instagram δίνει 4 βασικές δυνατότητες:
- Αρχικά, ο χρήστης μπορεί να επεξεργάζεται φωτογραφίες και βίντεο με διάφορα εργαλεία και φίλτρα που του προσφέρει η πλατφόρμα.
- Στη συνέχεια, μπορεί να τα ανεβάζει στο προσωπικό του προφίλ.
- Ωστόσο, φωτογραφίες και βίντεο μπορεί να ανεβάζει και σαν stories, τα οποία είναι ενεργά για 24 ώρες.
- Τέλος, μπορεί να ακολουθεί φίλους, influencers, διασημότητες ή brands που αγαπά, ώστε να ενημερώνεται για το περιεχόμενό τους και να αλληλεπιδρά, εάν το θέλει. - Στη σειρά των κοινωνικών δικτύων ακολουθούν σε μέγεθος και φήμη εδώ στην Ελλάδα το Twitter, το Pinterest, το LinkedIn και το Tinder.
Tο Twitter απαριθμεί 326 εκατ. χρήστες τον μήνα. Αφορά χιουμοριστικές ή μη αναρτήσεις έως 140 χαρακτήρων για θέματα της επικαιρότητας και όχι μόνο. Οι χρήστες μπορούν να ακολουθούν λογαριασμούς ώστε να μη χάνουν τις αναρτήσεις τους, μπορούν να συμμετέχουν σε συζητήσεις ή να αναρτούν δικό τους περιεχόμενο..
Το Pinterest μετρά 250 εκατ. χρήστες τον μήνα. Αφορά αναρτήσεις φωτογραφιών ποικίλης θεματολογίας, από φωτογραφίες μόδας και συνταγές μέχρι τοπία και αμάξια. Στόχος είναι ο χρήστης μέσα από τα pins να εμπνέεται, να παίρνει ιδέες και να δημιουργεί δικά του άλμπουμ (boards) στο προσωπικό του προφίλ.
Το LinkedIn μετρά 590 εκατ. χρήστες και αφορά τη δικτύωση επαγγελματιών. Ο χρήστης καλείται μέσα από τη δημιουργία ενός προφίλ να συμπεριλάβει όλες εκείνες τις πληροφορίες που θα περιείχε το βιογραφικό του. Μέσα από αγγελίες, αλλά και το δίκτυο που δημιουργείται από τις επαφές που προσθέτει κανείς, έρχονται σε επαφή υποψήφιοι και εταιρείες για συνεργασίες.
Τέλος, η βάση της εφαρμογής γνωριμιών Tinder μπορεί να είναι το μικρότερο σε μέγεθος συγκριτικά με τα προηγούμενα κοινωνικά δίκτυα, αλλά κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος.
Μέσα από την εφαρμογή Tinder, οι χρήστες βλέπουν φωτογραφίες άλλων χρηστών και είτε τους απορρίπτουν κάνοντας swipe αριστερά είτε κάνουν like κάνοντας swipe δεξιά. Εάν ο άλλος χρήστης κάνει κι αυτός swipe δεξιά, τότε και μόνο τότε ανοίγει το εικονίδιο των συνομιλιών και μπορούν να επικοινωνήσουν.
Το Tinder μπορεί να τραβήξει φωτογραφίες και πληροφορίες από τον προσωπικό λογαριασμό του χρήστη σε Facebook και Instagram, εάν αυτός το επιθυμεί - Και η λίστα των κοινωνικών δικτύων ολοκληρώνεται με 6 ακόμη δίκτυα, είτε λιγότερο διαδεδομένα είτε άγνωστα στον δυτικό κόσμο.
Πρώτα το Qzone. Το Qzone είναι το αντίστοιχο κινέζικο Facebook στην Κίνα. Δημιουργήθηκε το 2005 και μετρά 531 εκατ. χρήστες.
Στη συνέχεια είναι το Tumblr. Το Tumblr είναι μια πλατφόρμα microblogging μέσα στην οποία ο χρήστης μπορεί να δημιουργήσει blogs και να ανεβάσει δημοσιεύσεις, εικόνες, βίντεο, αποφθέγματα, τραγούδια, άρθρα ή ηχητικά μηνύματα.
Το αντίστοιχο κοινωνικό δίκτυο με blogs στην Κίνα είναι το τρίτο σε δημοτικότητα και μετρά 446 εκατ. χρήστες τον μήνα.
Το Baidu είναι το αντίστοιχη Google για την Κίνα. Το Baidu Tieba είναι κομμάτι της μηχανής αναζήτησης στην οποία οι χρήστες αλληλεπιδρούν μεταξύ τους με βάση τα ενδιαφέροντά τους.
Τα κινέζικα κοινωνικά δίκτυα ολοκληρώνονται με το ΥΥ το οποίο μετρά 117 εκατ. χρήστες και μοιάζει πολύ με το YouTube, καθώς αφορά αναρτήσεις χρηστών που περιέχουν βίντεο. Στην αρχή απευθυνόταν σε video gamers, αλλά πλέον έχει επεκταθεί σε θέματα μόδας, μουσικής και αθλημάτων.
Τέλος, τα μεγαλύτερα κοινωνικά δίκτυα ολοκληρώνονται με το VKontakte, το οποίο είναι ρώσικο μέσο κοινωνικής δικτύωσης, στο οποίο οι χρήστες αναρτούν περιεχόμενο, επικοινωνούν μεταξύ τους, δημιουργούν σελίδες και παίζουν παιχνίδια (δηλαδή ό,τι ακριβώς προσφέρει και το Facebook). - Και συνεχίζουμε με τις εφαρμογές συνομιλιών.
Αυτή η κατηγορία περιλαμβάνει από δημοφιλείς εφαρμογές, όπως το WhatsApp και το Messenger του Facebook, έως και εφαρμογές λιγότερο γνωστές στον δυτικό κόσμο, όπως το LINE της Ιαπωνίας και το KakaoTalk της Κορέας. - Είτε πρόκειται για γνωστές σε εμάς εφαρμογές συνομιλιών, είτε για λιγότερο δημοφιλείς, είτε άγνωστες εντελώς στον δυτικό κόσμο, όλες κινούνται σε ένα κοινό πλαίσιο χαρακτηριστικών.
- Οι εφαρμογές κατά κύριο λόγο επιτρέπουν την ανταλλαγή μηνυμάτων (instant messaging).
- Κλήσεις ήχου και βίντεο (voice και video calls).
- Συνομιλίες ομάδας (group chat).
- Αποστολή φωτογραφιών, βίντεο, ηχητικών μηνυμάτων κ.λπ. (multimedia messaging).
- Ανταλλαγή αρχείων (file-sharing).
- Κοινοποίηση τοποθεσίας (location-sharing).
- Ωστόσο, πλέον όλο και περισσότερες εφαρμογές ενσωματώνουν στα χαρακτηριστικά τους υπηρεσίες πληρωμών ή μεταφοράς χρημάτων (payment services).
- Και κοιτάζοντας τη συνολική εικόνα των κοινωνικών καναλιών με νούμερα, παρατηρούμε ότι, ενώ το Facebook είναι και παραμένει πρώτο, όπως και μάλλον θα φανταζόσασταν, οι εφαρμογές συνομιλιών βρίσκονται αρκετά κοντά στα κοινωνικά δίκτυα από άποψη βάσης χρηστών.
- Εμπλουτίστε τις ψηφιακές γνώσεις σας με όλο το υλικό μας και αποκτήστε τη δυνατότητα να εξελίξετε την επιχείρησή σας.
- Κατανοήστε τα χαρακτηριστικά και τις δυνατότητες του κάθε βασικού κοινωνικού δικτύου.
- Σε κάθε κοινωνικό δίκτυο δείτε ποιο είναι το προφίλ των χρηστών του και γιατί το χρησιμοποιούν.
- Αντιστοιχίστε τη δραστηριότητα, τους στόχους και το προφίλ των πελατών της επιχείρησής σας με τις δυνατότητες και το προφίλ χρηστών των βασικών κοινωνικών δικτύων.
- Επιλέξτε αρχικά ένα ή δύο κοινωνικά δίκτυα, αυτά που καλύπτουν περισσότερο τις ανάγκες της επιχείρησής σας.
- Ανοίξτε προσωπικό λογαριασμό για να εξοικειωθείτε με το περιβάλλον λειτουργίας τους πριν ξεκινήσετε να διαχειρίζεστε τις σελίδες της επιχείρησής σας.
Η διαδικασία αυτή βασίζεται σε σύγχρονες βέλτιστες πρακτικές. Σας καλούμε να ανατρέξετε στις οδηγίες που δίνουν τα ίδια τα κοινωνικά δίκτυα για να έχετε σωστή και ολοκληρωμένη πληροφόρηση για αυτά που σας ενδιαφέρουν.
Δείτε αναλυτικές πληροφορίες για την online διαφήμιση, προβολή και προώθηση στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Facebook Business για νέα, συμβουλές, βέλτιστες πρακτικές και case studies γύρω από τη διαφήμιση στο Facebook και το Instagram.
Pinterest Business για οδηγίες, συμβουλές, νέα και case studies για τη δημιουργία λογαριασμού και προβολή μιας επιχείρησης στο Pinterest (μόνο στα Αγγλικά).
Business LinkedIn Marketing Solutions για νέα, συμβουλές, βέλτιστες πρακτικές κ.ά. γύρω από την προβολή επιχειρήσεων στο LinkedIn (μόνο στα Αγγλικά).
Twitter for Business για οδηγίες, συμβουλές κ.ά. για τη δημιουργία λογαριασμού για επιχειρήσεις και την προβολή τους στο Twitter (μόνο στα Αγγλικά).